درمورد زیباسازی و بی فرهنگی درزیباسازی در ایران !
خانم ها کشورسی وهشت میلیون فرد از جمعیت نزدیک به 80 میلیونی هم وطن را تشکیل می دهند. زنان ایرانی در سال های گذشته تحولات زیادی را در مدل زندگی کردن خویش تجربه کرده اند، فرایند اجتماعی شدن آنها در این چند سال سرعت بیشتری به خود گرفته است.
دختران نیمی از جمعیت دانشجویان را تشکیل می دهند و زنان در جامعه شاغل عضوی ثابت شده اند آنهم نه فقط در ادارات دولتی بلکه در دل بازارهای اقتصادی نیز حضور دارند گاهی آنان را در جایگاه شغل هایی بسیار مردانه می بینیم مانند رانندگی ماشین های سنگین.
آنها توانسته اند تا در فرایند شغلی خود پیشرفت های خوبی را داشته باشند بطوریکه در سمت های نمایندگی مجلس و وزارت هم ورود پیدا کرده اند. زنان در روند تغییراتی خود در زمینه پوشش و آرایش نیز بسیار قوی و منحصر به فرد! وارد شده اند البته متاسفانه حضورشان در این حوزه روند مناسب و قابل توجیهی را طی نمی کند.
1. ایرانی ها رتبه های حرف و حدیث دار خود را دارند مثلا رتبه اول مصرف نوشابه
اما از دیگر این رتبه ها رتبه هفتم در دنیا و دوم در خاورمیانه (بعد از عربستان) در
مصرف لوازم آرایش است.
در اینباره یک روزنامه فرانسوی در گزارش خود در مصاحبه با
یک زن ایرانی آورده است
"غالب زنان ایرانی هر روز صبح به محض برخاستن از خواب
مشغول آرایش میشوند. حتی اگر بیمار هم باشند بر این باورند که باید آراسته و
آرایشکرده در مجامع عمومی ظاهر شوند"
موضوعی تاسف برانگیز و غیر قابل انکار که
به دنبال خود مسائل فراوانی را به دنبال دارد.
2. در پی این رتبه، گردش مالی عظیمی نیز جریان دارد. گزارش ها در اینباره می گویند در سال 2007 (که مطمئنا این آمار رشد هم داشته) زنان ایرانی، سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار خرج خرید لوازم آرایشی می کنند هم چنین حدود 14 میلیون نفر از زنان شهرنشین ایرانی در گروه سنی 15 تا 45 سال ماهانه به طور متوسط هفت دلار صرف خرید لوازم آرایشی میکنند، که البته بعضی از آمارها 12 دلار را نشان میدهند قابل ذکر است چندی پیش کمپانی "لانکوم" فرانسه که یک برند معروف تولیدکننده لوازم آرایشی است با گرفتن یک جشن در هتلی در تهران بازگشت دوباره خود به بازار لوازم آرایشی ایران را جشن گرفت!
3. ماهواره ها در این گردش مالی نقش بسزایی را ایفا می کنند. ماهواره ها تنها
جایی برای نمایش برنامه ها و فیلم ها نیستند بلکه محیطی برای بازاریابی این محصولات
نیز هستند.
این شبکه ها از تبلیغات خود سودی بسیار برای چنین محصولاتی به دست می
آورند. سودی که برای عده ای خاص منفعت دارد و بیشتر با توجه به نوع و کیفیت این
محصولات نوعی سوءاستفاده مالی محسوب می شود اما عده ای اصلا متوجه این موضوع
نیستند.